Uzależnienie od aktywności fizycznej – czy to możliwe?

5Gru - by ToTo - 0 - In Zdrowie

Uzależnienia najczęściej kojarzymy z paleniem papierosów, piciem alkoholu czy zażywaniem narkotyków. Coraz częściej słyszy się także o pracoholizmie, uzależnieniu od internetu lub solarium oraz o zakupoholizmie. W świecie, gdzie aktywność fizyczna i idealna sylwetka stają się synonimami sukcesu trudno o poruszenie tematu uzależnienia od aktywności fizycznej. Tymczasem psychologowie są zgodni – uzależnienie od aktywności fizycznej dotyka coraz większej liczby osób. Sprawdź, czy ciebie również może dotyczyć ten problem.

Trening ponad wszystko

Sport to zdrowie i każdy z nas zna to stare powiedzenie. Aktywność fizyczna w naszym życiu jest niezbędna, aby utrzymać odpowiednią wagę, co pomaga wyeliminować wiele chorób. Wyjście na jogging lub siłownię kilka razy w tygodniu nie jest czymś złym – wręcz przeciwnie. Problem pojawia się jednak wówczas, gdy codziennie odbywamy wyczerpujące treningi, nie zwracając uwagi na stan naszego zdrowia. Często pomimo ogromnego bólu, spowodowanego kontuzją, wciąż decydujemy się na kolejne ćwiczenia. Nie leczymy różnego rodzaju nadwyrężeń czy zwichnięć, ponieważ rekonwalescencja łączy się z zaprzestaniem aktywności fizycznej na jakiś czas. Psycholog Ursynów alarmuje – to najlepszy dowód na to, że jesteśmy uzależnieni!

Innym symptomem uzależnienia jest stawianie treningów ponad kontakty z rodziną i przyjaciółmi oraz ponad pracę. Często rezygnujesz ze spotkania w gronie znajomych, by pójść na siłownię? A może nierzadko wolisz pobiegać niż pójść na zakupy? Uważaj – może to oznaczać uzależnienie od aktywności fizycznej!

Jak rozpoznać uzależnienie od aktywności fizycznej?

Jeśli powyższe przykłady dały ci do myślenia, czas, abyś dokładnie zastanowił się nad swoim postępowaniem i umiłowaniem treningów. Pamiętaj, że uzależnienie od aktywności fizycznej oparte jest na takich samych mechanizmach, jak każdy inny nałóg. Jeśli więc zaobserwujesz u siebie podobne symptomy, zgłoś się do specjalistów.

W zdiagnozowaniu uzależnienia od aktywności fizycznej mogą pomóc ci następujące obserwacje:

  • Czujesz spełnienie i satysfakcję wyłącznie wówczas, gdy odbędziesz trening.
  • Aktywność fizyczną stawiasz ponad spotkaniami z rodziną i bliskimi.
  • Nie interesują cię już aktywności, które wcześniej sprawiały ci radość.
  • Ćwiczysz nawet wtedy, gdy jesteś chory lub kontuzjowany.
  • Brak możliwości odbycia treningu sprawia, że jesteś zły i sfrustrowany.

Jeśli którekolwiek z powyższych zdań pasuje do twojej sytuacji, możesz być osobą uzależnioną. Aby to sprawdzić, koniecznie udaj się do psychologa!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *